פרשת ויקהל-פקודי - פרשת הקטורת

"וַיַּקְטֵר עָלָיו קְטֹרֶת סַמִּים כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְהֹוָה אֶת משֶׁה" (שמות מ, כז) בסופה של פרשת ויקהל מסופר על עשיית מזבח הקטורת "וַיַּעַשׂ אֶת מִזְבַּח הַקְּטֹרֶת" (שמות לז, כה), ובסופה של פרשת פקודי מסופר על הקטורת הראשנה שהקטירו במזבח זה, "וַיָּשֶׂם אֶת מִזְבַּח הַזָּהָב בְּאֹהֶל מוֹעֵד לִפְנֵי הַפָּרֹכֶת. וַיַּקְטֵר עָלָיו קְטֹרֶת סַמִּים כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְהֹוָה אֶת מֹשֶׁה" (שם מ, כו - כז). א. מה עניינו של מזבח הקטורת? ב. מה תפקידה של הקטרת הקטורת אז, ואמירת פרשת הקטורת היום?
הרב חנניה מלכה 27.5.14

עניין הקטורת

       עניין הקטורת הוא להגן מפני המזיקים. ונביא שלוש ראיות לדבר, שתיים מפשט התורה, ואחת מדברי הזוהר הקדוש.

הקטורת שמקטיר הכהן בקודש הקודשים

נדב ואביהוא חטאו בכך שהם הקטירו קטורת שה' לא ציוה להקטירה. לתיקון החטא שלהם צווה ה' את אהרון ובניו כי בכל פעם שהם נכנסים לקדש הקודשים (בפועל הדבר יוצא רק ביום כיפור), הם יצטרכו להקטיר קטורת על מנת שהכהן הנכנס לקדש הקודשים לא ימות: "וַיְדַבֵּר יְהֹוָה אֶל מֹשֶׁה אַחֲרֵי מוֹת שְׁנֵי בְּנֵי אַהֲרֹן בְּקָרְבָתָם לִפְנֵי יְהֹוָה וַיָּמֻתוּ. וַיֹּאמֶר יְהֹוָה אֶל מֹשֶׁה דַּבֵּר אֶל אַהֲרֹן אָחִיךָ וְאַל יָבֹא בְכָל עֵת אֶל הַקֹּדֶשׁ מִבֵּית לַפָּרֹכֶת אֶל פְּנֵי הַכַּפֹּרֶת אֲשֶׁר עַל הָאָרֹן וְלֹא יָמוּת כִּי בֶּעָנָן אֵרָאֶה עַל הַכַּפֹּרֶת" (ויקרא טז, א - ב). הענן עליו מדבר הכתוב הוא ענן הקטורת. ולפני שהכהן היה נכנס לקדש הקדשים לכפר על בני ישראל (שהכפרה עצמה היא ההזאות מדם הקורבנות) הוא היה חייב להקטיר שם קטורת על מנת שלא יינזק. הקטורת באה להגן מפני הנזק.

הקטורת שהקטיר אהרון במגפה

בפרשת קורח מסופר על בני ישראל שהתלוננו על משה ואהרון לאחר מות קורח ועדתו. ה' כעס על בני ישראל, והמגפה החלה. המגפה הייתה קשה מאוד, מספר הנספים במגפה הוא "אַרְבָּעָה עָשָׂר אֶלֶף וּשְׁבַע מֵאוֹת" (במדבר יז, יד). על מנת לעצור את המגיפה אמר משה לאהרון ללכת ולהקטיר קטורת שתכפר על בני ישראל. "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל אַהֲרֹן קַח אֶת הַמַּחְתָּה וְתֶן עָלֶיהָ אֵשׁ מֵעַל הַמִּזְבֵּחַ וְשִׂים קְטרֶת וְהוֹלֵךְ מְהֵרָה אֶל הָעֵדָה וְכַפֵּר עֲלֵיהֶם כִּי יָצָא הַקֶּצֶף מִלִּפְנֵי יְהֹוָה הֵחֵל הַנָּגֶף. וַיִּקַּח אַהֲרֹן כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר מֹשֶׁה וַיָּרָץ אֶל תּוֹךְ הַקָּהָל וְהִנֵּה הֵחֵל הַנֶּגֶף בָּעָם וַיִּתֵּן אֶת הַקְּטורֶת וַיְכַפֵּר עַל הָעָם. וַיַּעֲמֹד בֵּין הַמֵּתִים וּבֵין הַחַיִּים וַתֵּעָצַר הַמַּגֵּפָה" (שם, יא - יג)הזוהר (ויחי רל.) מבאר כי הקטורת שהקטיר אהרון היא שגרמה לעצירת המגיפה.

מה זובחים במזבח הקטורת?

ידוע שהיו שני מזבחות בבית המקדש. אחד שהקריבו עליו עולות, ואחד שהקטירו עליו קטורת. המילה מזבח באה מלשון זבח. על המזבח אמורים לזבוח (להרוג להקריב) לה' יתברך. על פי זה קשה מדוע מזבח הקטורת נקרא בשם "מזבח", הרי אין אנו זובחים עליו שום דבר? שאלה זו שואל הזוהר והוא מבאר כי על ידי הקטרת הקטורת אנו זובחים את היצר הרע ומונעים ממנו מלהתקרב למשכן. "כד ההוא סטרא בישא הוה חמי עשנא דקטורת דסליק אתכפיא וערק ולא יכיל לקרבא כלל למשכנא" (זוהר ויקהל ריט.).

תרגום: כשהסטרא אחרא רואה את עשן הקטורת, הוא נכפה ובורח ולא יכול להתקרב למשכן.

משלש הדוגמאות שהבאנו הראינו כי עניין הקטורת הוא הרחקת המזיקים והמקטרגים.

תפילה ופרשת הקטורת

כיום שאין לנו לא בית המקדש ולא מזבח ולא קטורת. התפילה היא בחינה של הקטרת הקטורת כפי שאמר נעים זמירות ישראל :"תִּכּוֹן תְּפִלָּתִי קְטוֹרֶת לְפָנֶיךָ מַשְׂאַת כַּפַּי מִנְחַת עָרֶב" (תהלים קמא, ב), וביאר המצודת דוד "תהיה נכונה לפניך כהקטרת קטורת".

ובזוהר הקדוש הפליגו מאוד בשבחה של אמירת פרשת הקטורת: "מלה דא גזרה קיימא קמי קודשא בריך הוא דכל מאן דאסתכל וקרי בכל יומא, פרשתא דקטורת ישתזיב מכל מלין בישיןולא יתזק כל ההוא יומא דלא יכיל סטרא אחרא לשלטא עליה ואיצטריך דיכוון ביה" (ויקהל ריח.).

תרגום: דבר זה גזרה לפני ה' שכל מי שיסתכל ויקרא בכל יום פרשת הקטורת יינצל מכל הדברים הרעים, ולא יוכל הסטרא אחרא לשלוט בו. וצריך שיכוון בה. אומנם, אין אנו בקיאים בכוונות העצומות שיש בפרשה זו, אך עלינו להשתדל לפחות להבין את פשטה של פרשה זו.

לסיכום

עניין הקטרת הקטורת הוא להגן מפני המזיקים. כיוון שמזיקים זה דבר רוחני, גם הקורבן הבא כנגדם הוא רוחני, ענן של ריח. וכיום התפילה ואמירת פרשת הקטורת היא מעין תחליף לעבודה זו, עד שייבנה בית המקדש במהרה בימינו, אמן.