פרשת שלח לך - קדושת ארץ ישראל

פרשת שלח לך
קדושת ארץ ישראל

"אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל מְקֻדֶּשֶׁת מִכָּל הָאֲרָצוֹת". בפרשתנו מסופר על חטא המרגלים, דהיינו על חטא המאיסה בארץ ישראל שתיקונו הוא ההתחברות לארץ. אחד הקשיים העומדים בפני המעוניין להתחבר לארץ הוא שהוא אינו רואה מה מיוחד בה ביחס לשאר הארצות. לעומתו, מובא במשנה כי"אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל מְקֻדֶּשֶׁת מִכָּל הָאֲרָצוֹת" אם ארץ ישראל היא אכן מקודשת מכל הארצות, כיצד זה שבעינינו הגשמיות איננו רואים שום שינוי בינה לבין חוץ לארץ?
הרב חנניה מלכה 12.6.14

דומה חיצונית, שונה פנימית

צריך לדעת שיש הרבה דברים שקיים דמיון חיצוני ביניהם, ומבחינה פנימית הם שונים. לדוגמא, אדם הרוצה לישא אישה ונפגש עם משודכת, שלה אחות תאומה, וודאי שהוא לא יאמר שמכיוון ששתיהן דומות במראן החיצוני, אז כך הן דומות בתכונות נפשן ובאופיין הפנימי. דוגמא נוספת, אדם הרואה שני אנשים מבוגרים עם זקן ארוך והדרת פנים, ואומרים לו כי אחד מהם הוא רב צדיק והשני הוא שיח איראני, שונא ישראל מובהק. וודאי שהדמיון החיצוני שיש ביניהם לא יטעה אותו לומר שגם מבחינה פנימית הם דומים. כנ"ל היחס בין ארץ ישראל לשאר


הארצות. העובדה שארץ ישראל דומה מבחינה חיצונית לשאר הארצות אינה מעידה בהכרח שגם מבחינה פנימית קיים דמיון ביניהן.

שאלו כבר את רבי נחמן

שאלה זו נשאל רבי נחמן בעבר וענה עליה כמבואר בליקוטי מוהר"ן, וזה לשון קודשו:

"סִפֵּר (רבי נחמן) שֶׁכְּשֶׁהָיָה בְּאֶרֶץ - יִשְׂרָאֵל, סִפְּרוּ לוֹ שָׁם הַחֲשׁוּבִים שֶׁהָיוּ שָׁם, (שעברו לגור שם) שֶׁקּדֶם שֶׁהָיוּ בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, לא הָיוּ יְכוֹלִים לְצַיֵּר לְעַצְמָן, שֶׁאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל הִיא עוֹמֶדֶת בְּזֶה הָעוֹלָם, וְהָיוּ סוֹבְרִים שֶׁאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל הוּא עוֹלָם אַחֵר לְגַמְרֵי, לְפִי גּדֶל קְדֻשַּׁת אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל הַמְבאָר בַּסְּפָרִים, עַד אֲשֶׁר בָּאוּ לְשָׁם וְרָאוּ, שֶׁאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל הִיא בְּזֶה הָעוֹלָם מַמָּשׁ כִּי בֶּאֱמֶת אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל הוּא כְּמוֹ מְדִינוֹת אֵלּוּ (כל הארצות)מַמָּשׁ, וַעֲפַר אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל הוּא בְּמַרְאֶה וּדְמוּת כְּמוֹ עֲפַר מְדִינוֹת אֵלּוּ (שאר הארצות) מַמָּשׁ כִּי בֶּאֱמֶת בִּדְמוּת וּתְמוּנָה (מבחינת המראה החיצוני) אֵין חִלּוּק כְּלָל בֵּין אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל וּבֵין שְׁאָר מְדִינוֹת?" (לקוטי מוהר"ן, תורה קטז).

הצדיק וארץ ישראל

רבי נחמן הסביר להם "כִּי יֵשׁ טוֹעִים סוֹבְרִים, שֶׁצְּרִיכִין לְהַכִּיר אֶת הַצַּדִּיק אוֹ שְׁאָר דָּבָר שֶׁבִּקְדֻשָּׁה (כמו ארץ ישראל) לְהַכִּירוֹ בְּפָנָיו בְּצַלְמוֹ וּדְמוּתוֹ (לראות שינוי בחיצוניות)...וּבֶאֱמֶת לא כֵן הוּא, כִּי הַצַּדִּיק הוּא בִּדְמוּת וְצֶלֶם (חיצונית הוא נראה) כְּכָל הָאֲנָשִׁים וְאֵין בּוֹ שׁוּם שִׁנּוּי, וְאַף עַל פִּי כֵן (מבחינה פנימית) הוּא עניין אַחֵר לְגַמְרֵי.

וְכֵן אֶרֶץ - יִשְׂרָאֵל, בֶּאֱמֶת (מבחינה פנימית) הִיא מֻבְדֶּלֶת וּמֻפְרֶשֶׁת לְגַמְרֵי מִשְּׁאָר אֲרָצוֹת בְּכָל עִנְיָנֶיהָ וּבְחִינוֹתֶיהָ...אַךְ אַף עַל פִּי כֵן בְּגַשְׁמִיּוּת לְפִי מַרְאֵה עֵינֵי הָאָדָם אֵין רוֹאִים שׁוּם שִׁנּוּי בֵּין אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל לִשְׁאָר אֲרָצוֹת, כִּי אִם מִי שֶׁזּוֹכֶה לְהַאֲמִין בִּקְדֻשָּׁתָהּ, יָכוֹל לְהַבְחִין קְצָת הַהֶפְרֵשׁ.

לסיכום

א. זה שלא רואים הבדל בחיצוניות של דברים אין זה אומר שאין הבדל בפנימיותם.

ב. על מנת לראות את קדושת ארץ ישראל צריך לפתח חוש רוחני המיוחד לכך.