משמעת עצמית היא מיומנות חיונית שהורים רוצים להנחיל לילדיהם כדי להבטיח את הצלחתם ורווחתם לאורך כל חייהם.
עם זאת, יש ביטויים נפוצים שלמרות שהם עשויים להיראות בלתי מזיקים, יכולים לערער את הלמידה החשובה הזו.
מדען מוח זיהה ארבעה מהביטויים האלה שעדיף להימנע מהם.
על ידי החלפתם במילים ובעמדות חיוביות יותר, ההורים יכולים לטפח סביבה צומחת ותומכת המעודדת משמעת עצמית אצל ילדיהם הקטנים.
להלן, נחקור כיצד השינויים הפשוטים הללו בשפה שלנו יכולים לשנות את הדרך שבה ילדינו מתמודדים עם אתגרים ומפתחים שליטה עצמית.
"אם לא תעבוד קשה עכשיו, תתחרט על זה כל חייך."
יצירת פחד היא אחת הדרכים הפחות יעילות לעורר השראה מוטיבציה פנימית בילדים.
במקום להניע, זה יכול להזיק מכיוון שהוא מגביר את הלחץ אצל ילדים. להזכיר להם כל הזמן את חשיבות ההצלחה יכול לגרום ליותר חרדה מאשר תועלת.
מה הורים מצליחים עושים/אומרים:
- אנימה: "עוד לא שלטת בטכניקה הזו בג'ודו, אבל אתה יכול להשתפר. תראה את כל ההתקדמות שכבר עשית!"
- הדגש את החיובי: "כן, זה קשה. אבל אם תמשיך להתאמן, יהיה לך יותר ביטחון להתמודד עם אתגרים עתידיים ותצבור ביטחון עצמי".
"זו חובתי להגן עליך."
כשילדים גדלים ונכנסים לגיל ההתבגרות, אנחנו לא תמיד יכולים להיות שם כדי להבטיח את שלומם.
אם ילדים מאמינים שתמיד יש רשת ביטחון, הם עלולים להתנהג בפזיזות.
מה הורים מצליחים עושים/אומרים:
- הם מביעים את חששותיהם: "לא נוח לי עם זה, והנה הסיבה…"
- הם מאפשרים להם לעשות טעויות: לתת לילדים שלך ללמוד מהטעויות שלהם בעצמם יכול להציע להם שיעורים חשובים. דיבור על מה שקרה אחר כך ייתן לך יותר פרספקטיבה.
"אני מעניש אותך כי אתה צריך ללמוד שההתנהגות הזו אינה מקובלת."
שימוש בעונש יכול לתת לך תחושת שליטה, אבל תלוי חֲקִירָהזה לא רק פוגע במערכת היחסים שלך עם ילדך, אלא הוא גם כלי לא יעיל לשינוי התנהגויות.
עונשים מפסיקים רק באופן זמני את התקפי הזעם, אבל הם לא מעוררים התנהגות חיובית או מלמדים ילדים מה לעשות.
מה הורים מצליחים עושים/אומרים:
- הם מדברים בכבוד: "הרגשתי די מוטרד ממה שקרה עכשיו ואני מניח שגם אתה. "האם נוכל לדבר מאוחר יותר על איך להשיג תוצאה טובה יותר אם זה יקרה שוב?"
- הם דנים בהשלכות מראש: ודא ששניכם מסכימים להשלכות. היה ספציפי, אסטרטגי והגיוני.
"אתה מבלה יותר מדי זמן בטלפון שלך."
סוג זה של אמירה לא מכבד את האופן שבו ילדים מתקשרים בעולמם החברתי, ששונה מאוד משלנו. במקום לאסור את השימוש בטלפון, עדיף ללמד אותם איך לנהל את שלהם מערכת יחסים עם טכנולוגיה.
מה הורים מצליחים עושים/אומרים:
- תתעניינו במה שהם אוהבים: שאל על המשחקים שהם משחקים, האנשים שהם עוקבים אחריהם והסדרות שהם צופים בהם. חלקו איתם זמן בפעילויות אלו.
- מציע חלופות: "שמתי לב שלא בילית איתנו מאז שחזרת הביתה מבית הספר. "האם תרצה ללכת לספרייה ולבחור ספרים חדשים?"
- מדריך במקום לפקח: "כמה זמן עוד אתה צריך כדי לסיים את מה שאתה עושה? אני לא רוצה להפריע לך, אבל אני גם רוצה שתשתמש בטלפון שלך בצורה מאוזנת".